درمان شقاق يا فيشر مقعد

درمان هاي فيشر عبارتند از

درمان داروئي

درمان با بوتاكس

درمان با جراحي

-درمان با كرم ها و انواع روش هاي داروئي در فيشر هاي مزمن بي تاثير و صرفاً سبب مختصري تسكين خواهند شد كه اين مسئله خود سبب دير مراجعه كردن بيمار و مزمن تر و پر عارضه تر شدن وضعيت بيمار خواهد شد. بهترين روش درمان براي اين بيماري ليزر شقاق مي باشد.

 

درمان شقاق در آنو چيست؟

شما مي توانيد شكاف مقعدي را در خانه با اين موارد درمان كنيد:

 

با استفاده از نرم كننده هاي مدفوع بدون نسخه

نوشيدن مايعات بيشتر

مصرف مكمل هاي فيبر و خوردن غذاهاي فيبري بيشتر ، مانند ميوه ها و سبزيجات خام.

حمام كردن براي شل كردن عضلات مقعد ، از بين بردن تحريك ، ...

استفاده از پماد نيتروگليسيرين براي تقويت جريان خون در منطقه يا كرم هيدروكورتيزون ، ...

 

بهترين روش براي ترميم شكاف چيست؟

خوردن حدود 25 تا 30 گرم فيبر در روز مي تواند به مدفوع نرم و بهبود شقاق كمك كند. غذاهاي غني از فيبر شامل ميوه ها ، سبزيجات ، آجيل و غلات كامل است. همچنين مي توانيد از مكمل فيبر استفاده كنيد. افزودن فيبر ممكن است باعث گاز و نفخ شود ، بنابراين مصرف خود را به تدريج افزايش دهيد. مايعات كافي بنوشيد.

 

درمان شقاق و بواسير چيست؟

چه بواسير يا شكاف داشته باشيد ، پزشك احتمالاً ابتدا گزينه هاي درماني محافظه كارانه از جمله مراقبت در منزل را امتحان مي كند. از آنجا كه اين دو حالت باعث ناراحتي هاي مشابه مي شود ، درمان هاي مشابه علائم را تسكين مي دهد. به عنوان مثال ، پزشك شما ممكن است كرم ها را توصيه كند. پمادهاي شكافي اسپاسم عضلات را كاهش مي دهد.

 

چه مدت طول مي كشد تا شكاف روده بزرگ بهبود يابد؟

اگر سن شما بيش از 50 سال باشد يا عوامل خطر سرطان روده بزرگ ، علائم بيماري هاي ديگر يا علائم ديگري مانند درد شكم يا اسهال را داشته باشيد ، اين آزمايش ممكن است انجام شود. در صورت اقدام براي نرم نگه داشتن مدفوع ، مانند افزايش دريافت فيبر و مايعات ، شكاف هاي مقعدي معمولاً ظرف چند هفته بهبود مي يابند.

 

درمان

در صورت اقدام براي نرم نگه داشتن مدفوع ، مانند افزايش دريافت فيبر و مايعات ، شكاف هاي مقعدي معمولاً ظرف چند هفته بهبود مي يابند. خيساندن در آب گرم به مدت 10 تا 20 دقيقه چند بار در روز ، به خصوص پس از اجابت مزاج ، مي تواند به شل شدن اسفنكتر و بهبود آن كمك كند.

 

درمان هاي غير جراحي

پزشك شما ممكن است موارد زير را توصيه كند:

 

نيتروگليسيرين خارجي (Rectiv) براي كمك به افزايش جريان خون در شكاف و بهبودي و كمك به شل شدن اسفنكتر مقعدي. در صورت عدم موفقيت ساير اقدامات محافظه كارانه ، نيتروگليسيرين به عنوان يك درمان پزشكي انتخابي در نظر گرفته مي شود. عوارض جانبي ممكن است سردرد باشد كه مي تواند شديد باشد.

كرم هاي بي حسي موضعي مانند ليدوكائين هيدروكلرايد (زيلوكائين) ممكن است براي تسكين درد مفيد باشند.

تزريق سم بوتولينوم نوع A (بوتاكس) ، براي فلج كردن عضله اسفنكتر مقعدي و آرام شدن اسپاسم.

داروهاي فشار خون مانند نيفديپين خوراكي (Procardia) يا ديلتيازم (Cardizem) مي توانند به آرامش اسفنكتر مقعدي كمك كنند. اين داروها ممكن است از طريق دهان مصرف شوند و يا از خارج استفاده شوند و ممكن است در صورت موثر نبودن نيتروگليسيرين يا ايجاد عوارض جانبي قابل استفاده باشد.

 

عمل جراحي

اگر دچار شقاق مزمن مقعدي هستيد كه نسبت به ساير روش هاي درماني مقاوم است يا علائم آن شديد است ، پزشك ممكن است جراحي را به شما توصيه كند. پزشكان معمولاً روشي به نام اسفنكتروتومي جانبي داخلي (LIS) را انجام مي دهند كه شامل بريدن قسمت كوچكي از عضله اسفنكتر مقعدي براي كاهش اسپاسم و درد و بهبودي است.

 

مطالعات نشان داده است كه براي شقاق مزمن ، جراحي بسيار موثرتر از هر روش درماني پزشكي است. با اين حال ، جراحي خطر كمي براي ايجاد بي اختياري دارد.

 

جراحي شقاق با ليزر

درمان شقاق با ليزر، از لحظه ورود به علم پزشكي بسيار با استقبال روبرو شد و اكثرا بر اين باورند كه، از ديگر روش هاي سنتي در درمان شقاق، بهتر است و با سرعت،شروع به رشد كرد. اين روش توسط تابيدن اشعه هاي نور ليزر و به همراه وسيله اي به نام فيبر نوري انجام مي شود.

 

تا چندين سال پيش بهترين و مطمئن ترين روش براي درمان شقاق يا فيشر مقعد، عمل هاي جراحي بوده كه اكثرا با هزينه هاي بالا و طاقت فرسا همراه بوده ولي با توجه به پيشرفت علم و تكنولوژي در دنياي پزشكي، روش هاي بهتري از جمله روش درمان با ليزر پديد آمد كه هم تاثير گذاري بيشتري دارد و هم عوارض آن خيلي كمتر از ساير روش ها است.

 

اين روش كاملا غير تهاجمي بوده و درد و خونريزي به همراه ندارد و در كمتر از يك ساعت انجام مي شود. پس از جراحي ليزر شما نيازي به بستري نداريد و مي توانيد به محل كار يا منزل خود بازگرديد.

 

شيوه زندگي و درمان هاي خانگي

چندين تغيير در سبك زندگي ممكن است به تسكين ناراحتي و بهبود شقاق مقعدي كمك كند و همچنين از عود مجدد جلوگيري كند:

 

به رژيم غذايي خود فيبر اضافه كنيد. خوردن حدود 25 تا 30 گرم فيبر در روز مي تواند به مدفوع نرم و بهبود شقاق كمك كند. غذاهاي غني از فيبر شامل ميوه ها ، سبزيجات ، آجيل و غلات كامل است. همچنين مي توانيد از مكمل فيبر استفاده كنيد. افزودن فيبر ممكن است باعث گاز و نفخ شود ، بنابراين مصرف خود را به تدريج افزايش دهيد.

مايعات كافي بنوشيد. مايعات به جلوگيري از يبوست كمك مي كنند.

در حين حركات روده اي از فشار دادن خودداري كنيد. فشار دادن باعث ايجاد فشار مي شود ، كه مي تواند يك پارگي التيام دهنده را باز كند يا باعث ايجاد يك پارگي جديد شود.

اگر نوزاد شما دچار شكاف مقعدي است ، حتماً مرتباً پوشك را عوض كنيد ، ناحيه را به آرامي بشوييد و مشكل را با پزشك كودك خود در ميان بگذاريد.

 

آماده شدن براي قرار شما

اگر دچار شكاف مقعدي هستيد ، ممكن است به پزشكي كه متخصص بيماري هاي گوارشي است (متخصص گوارش) يا جراح روده بزرگ و راست روده معرفي شويد.

 

در اينجا برخي از اطلاعات براي كمك به شما آماده شدن براي قرار ملاقات خود آورده شده است.

 

علائم شما ، حتي اگر به نظر مي رسد با دليل قرار ملاقات شما ارتباطي نداشته باشند.

اطلاعات شخصي اصلي ، از جمله استرس هاي اساسي ، تغييرات اخير زندگي و سابقه پزشكي خانواده.

تمام داروها ، ويتامين ها يا ساير مكمل هايي كه مصرف مي كنيد ، از جمله دوزها.

شخصي را با خود بياوريد. در صورت امكان ، يكي از اعضاي خانواده يا دوست خود را به همراه داشته باشيد تا به خاطر سپردن مواردي كه ممكن است فراموش كنيد ، كمك كند.